מאמר אורח

ריהוט גן הפך לקטגוריה עיצובית בפני עצמה והיום רבים משקיעים לא מעט אנרגיה ומחשבה בעיצוב הגינה הפרטית שלהם ובחירת הרהיטים עבורה, כשהם כבר לא מסתפקים בכמה כיסאות פלסטיק ושולחן פשוט שייהרסו בקיץ הבא.

רהיטי גן מעוצבים

שוק הרהיטים מגיב לצרכים המשתנים ובהתאם לכך יש כיום מבחר עצום של רהיטי גן מעוצבים לשימושים שונים מכל הסוגים והמינים. המבחר הגדול בשוק והעובדה שרהיטים יכולים להיראות דומים מאוד אחד לשני, גם אם הם עשויים מחומר אחר לחלוטין, הופכת את תהליך הבחירה למורכב וכזה שרצוי לבצע אותו בכובד ראש.

מהם חומרי הגלם העיקריים מהם עשוי ריהוט הגן?

פלסטיק

הפלסטיק הוא עדיין אחד החומרים הפופולאריים ביותר והיום כבר לא מדובר בהכרח בכינוי גנאי. קיימים חומרי פלסטיק איכותיים שהיתרון המרכזי שלהם הוא ביכולת לעצב את הרהיטים כמעט בכל צורה שאפשר לחשוב עליה ולהשתמש בשילובי צבעים מיוחדים ולא סטנדרטים.

פלסטיק איכותי אינו דורש תחזוקה מורכבת ובדרך כלל מספיק לשטף אותם במים או לכל היותר עם מטלית טבולה במי סבון. עדיף לא לשפשף את הפלסטיק על מנת לא להסיר את שכבות ההגנה המיוחדות.

ראטן

ראטן הוא למעשה רצועות דקות של עצי דקל ממינים שונים. מדובר בחומר גמיש מאוד שניתן לעצב באמצעותו לא רק ריהוט גן, אלא גם סלסלות וקישוטים דקורטיביים אחרים. יחד עם זאת, הוא אינו מתאים לאקלים הישראלי ודורש תחזוקה מרובה בדמות שימון על מנת להגן עליו מפני השמש, חרקים ומזיקים אחרים, ולכן מקובל להשתמש בו בעיקר עבור ריהוט פנים. ובדיוק בגלל הסיבה הזו קיים הראטן הסינטטי…

ראטן סינטטי

הראטן הסינטטי כשמו כן הוא: מבחינה חיצונית הוא נראה זהה לחלוטין לדבר האמיתי, אך הוא עשוי מחומר סינטטי בשם פוליאתילן. תכונה זו מקנה לו הן עמידות גבוהה ביותר אפילו במזג האוויר האכזרי שלנו והן גמישות עיצובית. לדוגמה, הוא יכול להגיע בצורה של סיבים עגולים, עגולים למחצה או שטוחים, וניתן לצבוע אותו בצבעי עץ טבעי, צבעים חמים או אפילו בגווני אפור וכמובן לבן.

יש לציין כי קיימים הבדלי איכות בין סוגי הראטן והיצרנים השונים. לדוגמה, ראטן עם צפיפות נמוכה של כדוריות נוגדות UV יתבלה מהר מאוד בשמש ולא ישמור על צבעו. יש לבדוק מיהו היצרן וגם מהו השוק העיקרי שלו (לדוגמה, ראטן סינטטי מיצרן שמייצא בעיקר למדינות קרות כנראה לא יתאים לארץ).

על מנת לנקות את הראטן כפי שצריך ובאופן יסודי, רצוי להשתמש פשוט במברשת שיניים ולעבור בצורה עדינה על גבי הסיבים השונים. אם אתם שוטפים את הראטן במים, דאגו לייבש אותו היטב.

אלומיניום

רהיטים העשויים מאלומיניום משדרים מראה מודרני יותר והם יכולים להתאים מאוד לגינות עם סוככים או פרגולות מאלומיניום. בעיקרון, האלומיניום הוא חומר עמיד מפני קורוזיה ולחות, אך עדיין חשוב לקרוא את הוראות היצרן ולבדוק באילו תנאים יש לאחסן אותו בימים סוערים של גשם.

אם נוצר כתם על גבי הרהיט, הדבר הטוב ביותר לעשות הוא לנקות בעדינות את האזור המוכתם באמצעות מטלית הטבולה במי סבון. שפשוף גס עשוי לפגוע בשכבות הצבע או ההגנה. במקרה והצבע התקלף, יש לצבוע את הרהיט מאלומיניום בשכבת הגנה חדשה.

עץ טבעי

עץ טבעי הוא כמובן הקרם דה לה קרם של ריהוט הגן ורהיטי עץ יוצרים אצלנו את התחושה החזקה ביותר של חיבור לטבע ולסביבה. קיימים סוגים רבים של עצים מהם מכינים רהיטים, כאשר הם מתחלקים לשתי קטגוריות ראשיות : קשים ורכים.

העצים הקשים הם העמידים והמסיביים יותר. לדוגמה, איירון ווד האדמדם או טיק אינדונזי שעבר תהליך מיוחד של התיישנות. העצים הללו עמידים בפני רוב פגעי הטבע כגון פטריות, חרקים וריקבון. לעומת זאת, רהיטים שעשויים מעצים רכים יותר כגון האורן או קרוליינה רגישים הרבה יותר ודורשים צביעה בצבע מיוחד ו / או שימון תקופתי. לעיתים יהיה אף צורך לשייף אותם בעדינות עם נייר זכוכית לפני מריחה של שכבה חדשה (תדעו שעשיתם זאת נכון כאשר הוא יהיה חלק למגע ולא מחוספס).

מכל הסיבות האלו, אם עץ טבעי נמצא במסגרת התקציב שלכם, עליכם לשקול היטב עד כמה אתם מוכנים להשקיע בתחזוקה שלו יחסית למראה אותם אתם מעוניינים לקבל.

מיקום הרהיטים מתחת לסוכך או פרגולה הוא מתבקש, אך חשוב לשים לב להתאמה העיצובית והסגנונית ביניהם. לדוגמה, סוכך מאלומיניום כדוגמת סנטק יכול להתאים לריהוט גן מאלומיניום היושב תחתיו, ולעומת זאת סוככי זרועות עדינים יכולים להתאים מאוד לריהוט העשוי מראטן או עץ טבעי. לפיכך, אם אתם מתכננים הקמה של גינה עם פרגולה או סוכך, רצוי שתחשבו מראש על הקומבינציות המתאימות ביותר, ולעיתים דווקא הריהוט הוא זה שאותו תרצו לקנות קודם על מנת שלא לגלות שהדגמים שרציתם אזלו ברגע האחרון.

הגנה על ריהוט גן באמצעות סוככים ופרגולות

כאשר ממקמים את ריהוט הגן מתחת לסוכך או לפרגולה, יש לדאוג לכך שלא יחדרו מים או קרינת שמש ישירה מן הצדדים, ובכל אופן, רצוי לא להשאיר אותם עומדים מתחת ללא שימוש במשך תקופה ארוכה מכיוון שגם עם הצללה עליונה, עדיין קיימת חשיפה לקורוזיה, לחות וכו'.