מאמר אורח

סוככים ופרגולות מעטרים רבים מהבתים בארץ. שני הפתרונות הללו מספקים צל נעים ותורמים לאווירה יפה ואסתטית. בזכותם ניתן להתרווח בגינה או במרפסת בלי שהשמש הקופחת מטרידה ומציקה.

אבל אין לשכוח כי כל אותם סוככים בבתים או פרגולות ביתיות או בבתי הקפה חשופים לאיתני הטבע, לא פחות ולא יותר מאשר עשרים וארבע שעות ביממה. על מנת שהם תמיד יישארו יפים וכדי למנוע בלאי ונזקים יש לתחזק אותם היטב.

כלים לחיזוק הסוכך למקומו

סוככים למיניהם מורכבים מבדים המהווים מעין מפרש. את הבד, השמשונית או הברזנט יש למתוח על גבי מסגרת או זרועות (למשל כאשר מדובר בסוככי זרועות). במידה ובחלוף הזמן מתרופפים הברגים המרכיבים את הסוכך ומקבעים אותו יש לרכוש כלי עבודה שיאפשרו לחזק את הסוכך למקומו.

מומלץ לחפש יבואן כלי עבודה שמציע כלי עבודה כדוגמת מברגה ידנית או אמצעי הידוק כגון ג'בקות. מברגה של בוש תוכל לסייע בחיזוק כהרף עין, באופן כזה שלא צריכים להתאמץ ולהפעיל כוח.

על מנת לעבוד בבטחה, גם בתחזוקה של סוככים וגם בתחזוקה של פרגולות, יהיה זה רעיון טוב להחזיק בהישג יד סולם. אם סולם מתקפל קטן איננו מספיק לכם, שקלו לרכוש סולם גדול יותר שיאפשר לכם לעבוד ביציבות. זה חשוב בהתקנת פרגולה, בהחלפת תאורה שהתיישנה, בקיפול סוכך כאשר מתעוררת רוח סערה.

כלים לכיפוף וליישור

במידה והפרגולה עשויה אלומיניום או כאשר מדובר בסוכך בעל מסגרת אלומיניום, מדובר במוצרים בעלי חוזק וגמישות מסוימת. הסוככים בנויים כך שגם רוח חזקה לא תכופף ותהרוס אותם בנקל. הפרגולות מחוזקות היטב למקומן ובכל זאת, פעם בכמה שנים ניתן להיווכח כי העמודים או התמיכות התעקמו במידה כזאת או אחרת.

תחזוקה יעילה תבקש לתקן את הנזק כשהוא עדיין צנוע. לא כדאי לחכות עד שהאלומיניום התכופף במידה מסוכנת. זה גם עשוי לגרום לקורוזיה ואף לקריסה.

כדאי להחזיק בהישג יד כלי עבודה שיאפשרו ליישר את חלקי האלומיניום בצורה מדויקת. לכיפוף מינימלי, ניתן להיעזר בפטיש ייעודי, שאיננו צפוי לפגוע במתכת או לשרוט את הצבע. אם כבר קיימת פגיעה בשלד האלומיניום, יש צורך לבצע ריתוך ולאחר מכן – צביעה.

ניקוי הבד ותפירתו

כאשר הסוכך התיישן, הבד כבר איננו נראה צבעוני ויפה. יתכן גם שנוצרו קרעים או שהכל פשוט נראה דהוי. תחזוקה של סוכך במקרה זה דורשת מעט השקעה. ראשית, יש לפרק את הבד בזהירות ולבדוק האם הוא ניתן לשיקום. במידת האפשר, ניתן לכבס ולנקות בזהירות. אם לאחר הניקוי נראה כי יש צורך לתפור, ניתן לבצע זאת באמצעות ציוד תפירה או לשלוח לחברה המתמחה בתפירת סוככים.