מאמר אורח

הדק הוא אחד החלקים החשובים של הסביבה החיצונית של הבית שלכם והוא משתלב בצורה מצוינת עם הגינה. בארץ שמשית כמו שלנו, אפשר להנות ולשבת בדק ברוב ימות השנה. אפשר לארח בו חברים או אפילו לארגן אירוע משפחתי. על מנת לבחור דק בצורה חכמה, ריכזנו לכם מספר טיפים ונקודות שכדאי להתחשב בהם.

מיקום הדק

חשוב מאוד להתאים את סוג הדק למיקום ולתנאים שיש מסביב. עליכם לחשוב איפה יהיה הכי טוב לבנות את הדק. לדוגמה, אם יש לכם בריכה ואתם חושבים לבנות את הדק בסמוך עליה, עליכם להשתמש בעץ שיהיה עמיד למים כמו טיק או איפאה.

במידה ואתם רוצים לשלב את הדק בגינה עצמה, כך שיעבור בין השיחים והעצים, אז יהיה עליכם לבחור בעץ שיהיה נוח לעבודה כמו עץ אורן. קחו בחשבון שאם הדק יהיה מתחת למרפסת ואז הוא יהיה באזור מקורה ויחסית מוגן, אז תוכלו לבחור בדק בסוג עץ עדין יותר.

מה שכן, אם הדק שלכם צפוי להיות באזור לא מקורה ולהיות חשוף לאור השמש, אז כמובן שיש לשקול להשתמש בסוג עץ עמיד וחזק יותר וגם לצבוע את הדק בחומר מגן.

עיצוב הדק

לפני שאתם מקבלים החלטה בעצמכם, חשוב מאוד שתייעצו קודם עם מעצב או מעצבת וכמו כן עם נציגי ובעלי המקצוע של החברה המתקינה דקים מעץ (ממנה בחרתם לרכוש את הדק).

בגלל שמדובר על עץ, אפשרויות העיצוב הן בלתי נגמרות ואם הדק יהיה עם מראה טוב, הרי שהוא יכול להשתלב בקלות בכל גינה ואף לתרום ליופי שלה. ככה שכדאי לא לפעול על דעת עצמכם, אלא גם לשאול את דעות המומחים ובעלי המקצוע.

מחיר

על מנת שתוכלו לקבל איזושהי הערכה לגבי מחיר הדק בהתאם לסוג העץ שתבחרו וכך תחליטו האם התקציב שיש ברשותכם מאפשר לכם את ההשקעה בדק, נשמח לשתף אתכם במחירים של הדקים השונים. נציין שהמחירים הם לפי מ"ר על משטח מרוצף או משטח בטון, כולל עבודה ולא כולל המע"מ.

עץ אורן – 250 עד 400 ₪

איפאה – 450 עד 650 ₪

טיק בורמזי – 650 עד 1000 ₪

עץ ארז – 700 עד 1000 ₪

אירוקו – 450 עד 650 ₪

דק סינטטי – 450 עד 650 ₪

בסיס לדק

אם בחרתם להתקין דק, מומלץ לבנות אותו על משטח מרוצף או משטח בטון. במידה ואין לכם כזה, יהיה עליכם לבנות בסיס שעליו יותקן הדק. במידה ויש צורך בבניית הבסיס, הדבר עשוי לייקר משמעותית את מחיר הדק.

לכן, אם אתם אמורים להיכנס לבית חדש או שאתם משפצים בית קיים, מומלץ קודם כל שתבנו משטח בטון ורק לאחר מכן, תתקינו את הדק. יש להקפיד על מרווח בין הדק לבסיס וזאת על מנת לאפשר ניקוז יעיל של המים. במידה ולא יהיה מרווח כמו שצריך, הדבר עשוי לגרום לרטיבות שבסופו של דבר תפגע בקורות העץ של הדק.

תחזוקה

מלבד עלות הדק, יש לקחת בחשבון גם עלויות תחזוקה. את קורות העץ, יש לצבוע אחת לשנה או שנתיים. הדבר משתנה בהתאם לתנאי מזג האוויר ולבלאי של העץ. יש לבחור דק מעץ איכותי ולא כדאי לחסוך ולבחור עץ זול, זאת משום שהדבר יכול להוביל להיווצרות סדקים או לשבירה של קורות העץ.

את התחזוקה הכוללת בעיקר את צביעת הדק, תוכלו לעשות בעצמכם או שתוכלו להביא בעל מקצוע מטעם החברה ממנה רכשתם את הדק.